IV KAPITALISM JA EETIKA IV,i. Kapitalismi eetiline substants Alljärgnevas käsitlen ettevõtluse ja eetika vahekordi just kapitalismi tingimustes, sest nüüdseks on vist selgeks saanud, et enam-vähem efektiivne ettevõtlus peab põhinema vabal turul ning eraomandil, s.o. kaasaja tööj aotuslikus ühiskonnas vaid kapitalismi tingimustes - sotsialism võib siin avalduda vaid mõne üksiku joonena ning piiratud ulatuses. Seega pole mõtet peatuda eraldi sotsialistlikel ühiskondadel, nagu see oli omane enne 1990. aastaid ilmunud ärieetika õpikuile. Alustama peaks siin vast Max Weber'ist ja tema kuulsast teosest "Protestantlik eetika ja kapitalismi vaim" [vt. Weber, 1993, 1994]. M. Weber kirjutas selle teose k.o. sajandi alguses, kui USA-s tegi kapitalism võidukäiku, sakslased olid aga veel valdavalt väiketootjad. M. Weberit huvitas, miks on see nii, et muist rahvad tunduvad justkui "laisad", teised - "virgad", ja muidugi hairis teda ka Saksamaa mahajäämus USA-st. Ta leidis ja põhjendas oma teoses selle, et rahva (ja riigi) majandusliku edukuse määrab eelkõige tema (rahva valdava osa) üldine eetiline meelsus - ja kapitalismi õitsengu aluseks USA-s oli just tema tööstuslikes põhjaosariikides valdav kalvinistlik - ülimalt range -protestantism. Kui lühidalt teose sisu ümber seletada, siis protestantlik (ja eriti kalvinistlik) eetika on tööeetika - protestandi jaoks on elu sisu (mille kaudu ta leiab lunastuse) maapealses, materiaalseid väärtusi loovas töös. Vastandlik sellele on katoliiklik ellusuhtumine, kus lunastust usutakse leidvat vaesuse, loobumise, maisest elust tagasitõmbumise kaudu. Nii et vastanduvad just katoliiklaste passiivne loobumine ja protestantide aktiivne, "ilmalik" kohusetunne (viimane iseloomustab ka juutide ja jaapanlaste ellusuhtumist, mis nähtavasti siis ka suures osas põhjendab nende edukust kapitalistlikus ühiskonnas [sellest vt. põhjalikumalt M. Meel, 199...]) . Kalvinistliku mõttelaadi parima esindajana toob M.W. Benjamin Franklini, kellelt pärineb lause "aeg on raha" ja kes põhjendas, miks raha hoidmine "sukasääres", mitte selle paigutamine laiendatud taastootmisse, on raiskamine ja seega patt: raha, mida ei paigutata tootmisse, aktiivsesse ellu, kaotab oma väärtuse (seda me tunneme tänapäeval kui diskonteerumisprotsessi); "sukasääres" ei saa avalduda raha "sigiv ja paljunev loomus"; ja niiviisi inimene, kes ei tooda, ei "kasvata" raha ja üldse materiaalseid väärtusi juurde, raiskab neid väärtusi, mis jumal tema kätte on usaldanud. USA-s, kus säärane üldine eetiline meelestatus ühildus tehnika-tehnoloogia arenguga ja eriti pöördega tööjaotuses, avaneski eriliselt soodus võimalus kapitalismi arenguks ja õitsenguks. Kokkuvõttes näitas M.W., et kapitalism vastab täielikumalt Lk1 vähem tarbida jne. Alljärgnevalt vaatleme põhilisi eetilisi probleeme, mis esinevad tegelikus kapitalistlikus ühiskonnas. IV.2. Kapitalismi olemusest tulenevad eet.i]1_sed probleemid IV.2.1) Kapitalism j a eraomandus Kapitalism põhineb eraomandusel: kas see õigus on täies ulatuses moraalselt kaitstav või peaks siin olema piiranguid? Eelpool nägime, et õigus omandile, omandi puutumatus oli üks deontoloogilistest põhiõigustest. ometi rikutakse seda õigust pidevalt ka neis riikides, kes end sügavalt liberaalseteks ja kapitalistlikeks peavad. Üheks iseloomulikuks näiteks on siin maksusüsteem: loogiliselt võttes peaks ühiskonnas, kus omand on kuulutatud pühaks ja puutumatuks, olema ka maksumäärad klsigile võrdsed, sõltumata omandi suurusest. Kui me näiteks organiseerime elamuühistu ja palkame selle hooldamiseks kojamehe või ùñrime prügikonteinerid, peame loomulikuks, et kõigi ühistuliikmete osamaksud nende ülalpidamiseks on võrdsed või sõltuvad proportsionaalselt tarbimise suurusest (vastavalt korteri suurusele või elanike arvule korteris), mitte aga korteriomaniku sissetulekust. Tegelikkuses aga üheski vähegi arenenud kapitalistlikus riigis (v.a. ehk mõni väike "maksuparadiis") säärast proportsionaalset maksusüsteemi ei eksisteeri. omandi suhtes liberaalseks peetakse juba neidki riike, nagu näiteks Eesti või USA, kus tulumaksu ' .i (tulu) suurusest; paljudes, just enamarenenud riikides, protsendimäär suureneb vastavalt tulu suurenemisele; lisaks diskrimineerivad omandit (ja omanikke) kõrged varandusemaksud, pärimismaksud jne. Teiselt poolt on maksustamine protsentides omandi suuruselt paratamatu, kui riik ja selle kodanikud tahavad säilitada korda, turvalisust ja mingitki konkurentsivõimet maailmaturul (minimaalsed riigipoolsed kulutused korrakaitsele, tervishoiule, algharidusele -võrdsustav maksusüsteem ei suudaks seda tänapäeval tagada). Nagu näitavad Rootsi, osalt ka Inglismaa jt. riikide kogemused, ei saa aga diskrimineeriva maksusüsteemiga minna lõpmata kaugele, nii et see põhjustaks riigist kapitali lausväljavoolu või huvi kadumise tootmise laiendamise ja kasumi suurendamise vastu: majanduslikult edukamad on omandi suhtes soodsamalt meelestatud riigid. Liberaalsus omandi suhtes viib aga kapitali (ja üldse varanduse) kuhjumisele, mille seaduspärasust selgitas juba Karl Marx [vt. K.M.,"Kapital" - teose lõppjärelduste ja soovituste vigasus ja ùtoopilisus ei vähenda seal sisalduva kapitalistliku ühiskonna analüüsi väärtust] ja mille kehtivust ning paratamatust tänapaeval käsitleb ... [vt. ..., "Rajaton maailma"] . Nii viib omandi austamine teise deontoloogilise põhimõtte - isiku vabaduse -kitsendamisele: A. Smith (aga ka Pareto, Friedman jt. kapitalismi eetilisuse tõestajad) kasitlesid vabaturu-suhetes osalejaid kui vabasid isiksusi. Tegelikult kehtib see enam-vähem vaid monopolismi-eelses kapìtalismis; alates esimeste kartellide ja kartellikokkulepete lk2 kui mingi muu majandussüsteem protestantlikule eetikale: tegelikkuses ei põhine kapitalismi võidukaik mitte rikkuste kokkuahnitsemises kõikvõimalike vahendite ja mooduste abil (seda on võimalust mööda tehtud igas ühiskonnas), vaid loova ja säästliku too kaudu väärtuste visas, pidevas suurendamises. Kapitalistliku süsteemi sisulist eetilisust toestas (utilitarismi seisukohalt) ka Adam Smith (1723 -1790): Kapitalism ei lase indiviidide loomupärasel egoismil üle pea kasvada, kuna ettevõtlus sõltub tarbijate soovidest. Toodete hind kehtestatakse küll pealtnäha voluntaristlikult ja võmalikult kõrge, ent võidab konkurentsis see ettevõte, kes suudab pakkuda madalama hinnaga toodangut. Võitlus tarbij a pärast tõstab tootj ate loovust, efektiivsust - kokkuvõttes ebaefektiivsed, ühiskonnale vähemkasulikud ning liiga ahned ettevotted laostuvad. Lisaks: kapitalistlikule süsteemile omasel vabal turul astuvad isikud tehinguisse vaid juhul, kui iga osaleja loodab sellest mingit kasu saada [vt. A. Smith, Wealth of Nations,...] . Sisuliselt näitas A.S., et siin on tegemist mitte-null-summa mänguga, kus kõigil osalejail on võimalik võita. Säärane ühiskond püüdleb paratamatult seisundi poole, kus ühiskonna piiratud ressursse kasutatakse tootjate poolt nii efektiivselt ja kaupu ning teenuseid jaotatakse konkureerivate turgude poolt samuti nii efektiivselt, et on võimatu veel enam suurendada ühe isiku tulu, ilma et sellega kahjustataks mõnede teiste isikute huve (viimane on aga võimatu, kuna teised vabade isikutena ei oleks sellega nõus). See oleks siis endast null-summa mängu kujutav Pareto optimum, mille väljendas itaalia majandusteadlane Vilfredo Pareto (1848 - 1923) .Nõnda peitub Pareto optimumis kapitalistliku majandussüsteemi eetiline substants: toota maksimaalset tulu ühiskonnale, arvestades sealjuures kõiki isiklikke ja ühiskondlikke kulusid, mis selle tulu saamiseks on tehtud. (Pareto optimum on muidugi vaid teoreetiliselt saavutatav, ometi on see seisund, mille poole demokraatlik vabaturumajandus oma iseloomu tõttu paratamatult püüdleb). Pareto optimumist järgneb individuaaltootja eesämark - kasumi (tulu) maksimiseerimine. Paljude mikroökonoomikute meelest lülitab seega Pareto optimum iseendast välja igasuguse vajaduse poleemikaks eetika üle - tuleb vaid kinni pidada eetilistest (deontoloogilistest) tavastandardidest (mitte petta, valetada, varastada) ja riigis kehtivaist seadustest ning tootmise eetilisuse garanteerib Pareto optimum.Tuntuim autoriteet on siin Milton Friedman [vt. M.F. "Capitalism and Freedom",...] , kelle põhimõte on: majandusorganisatsiooni sotsiaaIne kohustus on suurendada oma kasumit. Tegeli$kuses jääb aga Pareto optimum siiski vaid ideaaliks: tegelïkkuses ei ole turukonkurents kunagi sugugi .päriselt vaba; tihti saab kasumit maksimiseerida ka kulusid minimiseerimata; paljud kasusaamisviisid kahjustavad ühiskonda j ne. Pealegi - vastab ülaltoodud põhjendus vaid utilitaarsele ja protestantlikule eetikale ja rängimaks komistuskiviks jääb ikkagi mõiste "hüve" - kuivõrd on materiaaIne hüve just see "tõeline" hüve; kas poleks tulevaste põlvede seisukohalt eetilisem praegu vähem toota ja ka lk3 tekkest (eelmise sajandi lopul - vt.......) on riigid tundnud ka vajadust monopolide võimu piiravate seaduste järgi - nii on ka Eesti Vabariigi konkurentsiseaduses tähtis osa monopoolseid kokkuleppeid piiravail ettekirjutustel: Monopolide-vastaseid seadusi on muidugi vaja, et vabaturgu säilitada, sellest aga järeldub (nagu eelpoolkasitletud maksusüsteemi puhulgi), et liiga võimsa omandi puhul ei pääse selle osalisest diskrimineerimisest (monopolide-vastased seadused piiravad ju sisuliselt monopoolset omandit valdavate isikute otsustamis-tegutsemis-valikuvabadust turul). IV.2.2) Vabadus tööjõuturul. Ideaalses kapitalistlikus süsteemis, ideaalsel vabaturul, nagu selle sõnastas A. Smith, peaksid ka tööjõuturul valitsema vabad suhted. Nii see ju on - töövõtjal on õigus ja vabadus valida kohta ja otsustada, kas ta on tööpakkumisega nõus. Samal ajal on tööjõud eriline kaup, mida ei saa lahutada tema kandjast - isikust - töö on aga samal ajal seotud oma elukohaga, perekonnaga, riigiga, rahvaga, seega on tööjõud õige inertne - isegi võrreldes väga transpordimahukate või kiirestiriknevate kaupade ja materjalidega. Suhteline vabadus valitses vast 1950.-te, 1960.-te aastate tööjõuturul Ameerika Ùhendriikides, kus inimesed olid väga mobiilsed, kus oli suhteliselt lihtne (ja ka loomulikuks peetav) vahetada üks järelmaksuga ostetud maja paigas, kus töövõimalused kasinad, teise vastu soodsamas kohas, või sõita autoga tööle naaberlinna või veelgi kaugemale, ning viibida perekonna juures vaid nädalavahetustel. Ent säärast mobiilsust peab ka USA-s valdav osa tööjõust loomulikuks vaid oma riigi piires. Takistuseks ei ole mitte ainult riigipiiridest või keelebarjäärist tulenevad tõkked, vaid eelkõige teiste maade tööjõu odavus, mis USA töölist ei rahuldaks. Nii on tänapäeva arenenud kapitalistlikes maades kujunemas vastandlik olukord sellele, mis valitses veel 1970.-il aastail: kui tollal suutsid võimsad ametiühingud tööandjaid õige tugevasti mõjutada, surudes peale oma palgatingimusi, takistades töötajate vallandamist jne., siis tänapaeval muutub see üha raskemaks - kapital, seega ka tööandja, lihtsalt "voolab ära", riiki, kus sama kvaliteediga tööjõud on odavam [vt. sellest põhjalikumalt "Rajaton maailma"...] ; kujuneb n.o. ülemaailmne tööjõuturg. Globaalses mõttes on see ju utilitarismi seisukohalt igati eetiline: esita'ks võimaldab see alandada tööjõu hinna alanemise kaudu toodete hindu, toota ökonoomsemalt - nõnda on see kasulik meile kui tarbijaile; teiseks lopb see soodsama võimaluse arenevatele maadele ja sealsele tööjõule. Ent jõukate maade töötajaskond tajub oma suhtelist vaesumist (võrreldes tippjuhtide ja suuromanikega), ütlasi ka oma valikuvabaduse kitsenemist, tunneb end pigem ekspluateeritavana kui vabal turul suhtlejana - tunneb, et kapital on tööjõu võrreldes monopoolses seisundis. väga lähedane on siin meie naaber Soome, kelle õmblus- ja elektroonikatööstus meelsasti Eesti odavat ja kvaliteetset naiste lk4 tööjõudu kasutab. Lisaks - Eesti elektroonikatööstuses on valdav osa töölistest just vene rahvusest naised, kes nähtavasti lepivad veidi madalama palgaga kui eestlased, ja 3-vahetuse-tööga. või teiselt poolt maakera - veel kümme aastat tagasi olid USA terasesulatajad võrreldes muu tööjõuga suhteliselt monopoolses seisundis, kuna tegemist oli transpordimahuka tööstusharuga ja oma mandril ei oInud küllalt kvaliteetset odavat tööjõudu. Tänaseks on Brasiilia tööjõu kvaliteet küllalt kõrge, et ka eriti kõrgekvaliteedilise terase sulatamist saaks paigutada Brasiiliasse: nii on Brasiilia odav tööjõud praegu suurim oht USA kõrge palgaga harjunud terasesulatajaile: kui kapital voolab välja, tühjenevad linnad, nagu oleks neist looduskatastroof üle käinud. Iv.2.3) Tarbij a nõudluse probleem. Siin on õieti kaks probleemi, mis küll omavahel põimuvad: mil määral on tarbija nõudlus iseenesest õigustatud, s.o. vajalik ja kasulik nii üksiktarbijale kui ka ühiskonnale, ja teiseks- mil määral on see mõjutatud tootmisest, reklaamist. Kapitalismi (utilitaarse) eetilisuse kaitsjad väidavad, et toota saab tulusalt vaid seda, mille järgi ühiskonnas valitseb nõudlus, seega ühiskonnale kasulikke hüvesid. Nii see ju üldiselt on. Kuid samal ajal eksisteerib palju kaupu, mis n.o. terve mõistuse seisukohalt pole mitte ainult kasutud, vaid on koguni kahjulikud (nait. relvad, alkohol, tubakas, narkootikumid jne.), ja mille järgi ometi valitseb väga kõrge nõudlus. Mis siis saaks, kui kaotataks kõik piiravad seadused nende omamiseks, müügiks ja kasutamiseks? Õige tõenäoline, et vägivallast väsinud enamus mõne aja möödudes uuesti mingite piirangute kehtestamist nõuaks, põhjendades seda just vajadusega kaitsta lapsi - kes ise pole veel võimelised vastutama ega arvestama võimalikke tagajärgi. Teisest küljest kutsuvad säärased piirangud paratamatult esile olukordi, mis kellegi suhtes on ebaõiglased, seega ka ebaeetilised, sest kust täpselt peaks jooksma õige piir? Nii kannatasid ajakirjanduse väitel Bosnia moslemid tunduvalt rohkem relvamüügi piirangute all kui serblased, kellele Jugoslaaviast ohtralt relvi "läbi tilkus"; Hollandis on narkootikumid osaliselt lubatud ja probleeme nendega noorte hulgas väidetavalt vähem kui USA-s; USA-s võideldakse väga ägedalt suitsetamise vastu, Taanis aga peetakse säärast võitlust isikuvabadust piiravaks ja eesotsas kuningannaga suitsetatakse sigarit kui isikuvabaduse sümbolit. Lisaks, mida rangemad piirangud, seda ahvatlevam on neid tarbijate poolt rikkuda ja seda suuremat kasumit tõotab keelatud ainete tootmine ning salakaubandus, mis kõik kokku tähendab kuritegevuse, eriti organiseeritud kuritegevuse suurenemist. Teine probleem: mil määral üldse on tänapäeva tarbija oma nõudluses vaba tootjast ja reklaamist? või kus on mõistliku tarbimise piir: on Aafrikas riike, mille elanik võib end pidada jõukaks juba siis, kui tal on keedupott - ta võib endale "peatoidust" hankida poti väljalaenamise eest; sealsamas - üks lk5 beduiinisuguharu lükkas hiljaaegu edasi oma traditsioonilise kõrberannaku - et vaadata lõpuni "Dallas" - rännakul poleks Tv vaatamiseks võimalust oInud; Soome tööline tunneb end ahistatuna, kui ta ei saa endale ja oma perele lubada iga-aastast puhkusereisi (kui mitte mujale, siis vähemalt Kanaari saartele); Eesti hakkab vist varsti liginema piirile, kus hoolitsevad vanemad peavad enda kohuseks hankida koduarvuti - et kindlustada oma järeltulijaile võrdsed võimalused teiste (majanduslikult) arenenud maailma lastega. või valitses ehk tarbija tõeline vabadus tootja suhtes Hiina okupatsiooni-eelses Tiibetis, kus enam-vähem naturaalmajapidamises eksisteeriv ühiskond suutis hoida veerandit oma elanikkonnast intelligentidena (vaimulikkond), ilma et rahvas oleks kordagi langenud nälj a või epideemiate ohvriks lvt. täpsemalt L.Mall, -- "Pronksnaeratuses"] . Nii Ameerika indiaanlaste kui ka Siberi põlisrahvaste elufilosoofia seisukohalt on mõistlik toota nii vähe kui võimalik, kui just hädapärast elamiseks vaja, sugugi mitte vaid seeparast, et töötamine on vaev, vaid eelkõige seepärast, et rohkem töötmine ja rohkem tarbimine on raiskamine ja loodusele kahjulik. Säärase põhimõtte järgi elasid ka varakristlikud mungad lvt. isa Ambrosiuse rmt.-kogust...] . Tänapaeva moodne kapitalistlik ühiskond tugineb tootja-poole pealt nii protestantlikule eetikale kui ka individuaalsele kasumi suurendamise huvile; tarbija-poolelt - utilitaarsele arusaamisele hüvest. Kokku loob see materiaalse hüve maksimiseerimise ideaali: tarbija ideaal on maksimaalselt vallata meie materiaalset maailma - informatsiooni näol, reisimise näol, elumugavuste nautimise näol, võimu näol... Kuna tootja esmane eesmärk on kasum, püüab ta loomul.ikult tarbimise-ideaali ühiskonnale ka omalt poolt peale suruda (reklaami kaudu, uue ja parema toodangu väljatöötamise kaudu...), ja ikka samal eesmargil võimalikult laiendada oma toodangut massidele (tänapaeval võidab reeglina mitte see, kel õnnestub kallilt müüa, vaid see, kel õnnestub müüa odavamalt kui konkurendid ja seetõttu palju). Kokkuvõttes tähendab see looduslike ressursside raiskamist, keskkonna saastamist - eluvõimaluse vähenemist tulevastele põlvedele - nii et nende jaoks võib kapitalistliku ühiskonna põhimõttelinegi eetilisus küsitav olla. Iv.2.4) Massikultuuri ja vähemuskultuuri vahekord. Eelnevast punktist - s.o. tarbija tugevast sõltuvusest turu ja reklaami suhtes -, aga ka tööjaõtusest, informatsiooni leviku hõlbustumisest jne. tuleneb veel üks tänapäevale iseloomulik tendents: inimene suudab ja soovib üha vähem haarata kultuuri sügavusi, . tungida vähemuskultuuri (näit. tippkultuur, rahvuskultuur j ne.), ning lepib üha meelsamini massikultuuri tarbimisega. Massikultuuri tarbijaskond on laiem kui tippkultuuril (või mõnel kitsal rahvuskultuuril), seetõttu tasub massikultuurile tehtav reklaam paremini ära; lisaks on ka massikultuuri tarbijaskond reklaamile reeglina vastuvõtlikum. Tööjaotuse tõttu lk6 suurendavad massikultuuri tarbijaskonda inimesed, kes oma intelligentsuse tasemelt oleksid võimelised tippkultuuri tarbima, ent oma igapaevase intensiivse töö tõttu ei suuda seda teha: feodaalühiskonnas oli õige lai aristokraatide kiht, keda kasvatati maast-madalast nautima elitaarset kultuuri, ja seda mitmekülgselt. Tänapäeval säärast ühiskonnakihti pole; suurem osa intelligentsist on hõivatud oma kitsa erialaga; erialase info hankimine, töötlemine, kasutamine võtab kogu jõu ja aja, ja tööpaeva lõpul pole enam jaksu süveneda tippkultuuri - selle tarbimine nõuab nimelt keskendumist, mõttepingutust... ja nii jääb inimene kõiges, mis ei puutu tema kitsasse erialasse, pinnapealseks massitarbijaks. Säärane tendents mõjutab ka rahvuskultuure ja väikerahvaste püsimajaamist: ökonoomsem ja perspektiivsem oleks ju väikerahva esindajale teostada end suure keele kultuuris, kulukam ja pingutavam on väikerahva äril ja teadusel arendada välja erialast rahvuskeelt... Konkreetselt Eestis ilmneb praegu rahvuskeele kadumise tendents eriti selgelt panganduses ja infotööstuses... Nii kujuneb välja intelligents, kes oma rahvuskeelt valdab vaevalt igapäeva-kõnekeele tasemel. Iv.3. Korporatsioonid ia eetika Eelmine osa käsitles neid eetilisi probleeme, mis peituvad kapitalismi üldises olemuses - selles, et tema utilitaarses mõttes eetiline olemus saab tõeliselt, täielikult, konfliktideta avalduda vaid ideaalsel juhul, tegelikkuses on aga konfliktid paratamatud. Järgnevad osad annavad ülevaate neist ettevõtluse valdkondadest, kus kõige enam eetilisi konflikte tekib. Ja kõigepealt peatume just kaasaja kapitalistlikule süsteemile kõige iseloomulikumal ettevõtluse vormil - korporatsioonidel (aktsiaseltsidel). Miks just sellel vormil? Esiteks, nagu juba öeldud, on suured korporatsioonid maailmamajanduses enim valdavad ja seetõttu ka kogu keskkonda ning ühiskonda kõige enam mõjutavad, ja ühes sellega ka enim ning rängemaid konflikte tekitavad. Teiseks on aktsiaselts kui omandi- ja ettevõtlusvorm ka meie väikese Eesti suhteliselt väikeste ettevõtete puhul valdav: põhimõtteliselt on meie aktsiaseltsid ja osaühingud kui minikorporatsioonid, millede eetilised probleemid on õige sarnased suurte korporatsioonidega. Lisaks on ettevõtluse rahvusvahelistumise tõttu meil üha enam tegemist suurte välisfirmadega, nende _ tütarettevõtetega ja ettevõtete koostöövõrkudega. Iv.3.1) Süü hajuvus korporatsioonis Korporatsioon (aktsiaselts) on juriidiline isik, mille Lk7 Joonis1 Lk8 Joonis2 Lk9 omanike (aktsionäride) ring on arvukas ja kirev: siin on suuraktsionäride kõrval väikeaktsionäre ja eelisaktsiate omanikke, kelledest ühed oma hääle nõrkuse tõttu, teised aktsiate iseloomu tõttu korporatsiooni juhtimisel suurt kaasa rääkida ei saa. Lihtaktsionäride üldkoosolek valib oma ettevõtte juhtimiseks juhatuse ja see omakorda juhatuse esimehe. Tegelikkuses ei teosta aga korporatsiooni igapäevast juhtimist reeglina ei juhatus ega esimees, vaid palgaline ametnik - tegevdirektor, peadirektor v.m.s. (USA-s sagedamini nimetatud CEO - chief executive officer) -, kes konkreetsed juhtimisprobleemid omakorda oma alluvatele (osakondade juhatajad, tütarettevõtete juhid) võib delegeerida. Nii tekib vastutuse. aga ka ñüü hajuvuse (e. dispersiooni, difusiooni...) probleem - vt. j oonis 1: kuna juhtimine on delegeeritud mitmele eri tasandile, tuleb igal tasandil ka iseseisvalt otsuseid vastu võtta; kuigi eri tasandite juhid peavad oma tegude ja otsuste eest ise vastutama, on samas ka kõrgemate tasandite otsused neile kohustuslikud (lisaks on just kõrgemate tasandite otsused tihti kollegiaalsed) - nii juhtubki, et konkreetse konflikti, kahju põhjustanud vea, vale otsuse, õnnetuse v.m.s. puhul on tihti raske leida konkreetset süüdlast, keda karistada. (Siinöeldu ei tähenda muidugi seda, et igal konkreetsel juhul ei püütaks konkreetset süüdlast leida - kui see vaid vähegi võimalik on) . Kuna kaasaegne demokraatlik ühiskond ei tunne kollegiaalset kriminaalvastutust, siis korporatsioon kui juriidiline isik vastutab oma tegude eest enamasti ikka vaid rahaliste trahvide ja kompensatsioonide näol (piirangud korporatsioonide teovõimele ei ole kuigi efektiivsed, sest endistel omanikel ei ole just raske uue nime all uueks firmaks ümber organiseeruda). Iv.3.2) Aktsionäride erinevad huvid Aktsiaseltsile on omane, et aktsionäride mõjuvõim seltsi käekäigu üle otsustamisel oleneb tema osadusest (liht-)aktsiates: häälte arv, mida omate, vastab aktsiate arvule, mida valdate. Esiteks loob see konfliktivõimaluse suur- ja väikeaktsionäride vahel: väikeaktsionäre võib olla küll arvuliselt palju, kuid nad ei saa enamasti mõjutada suuraktsionäride poolt tehtavaid otsuseid (Eestis avaldus see näiteks Eesti Sõnumeid välja andnud RH Ajakirjanike AS-1 konfliktis, kus väikeaktsionärid tulemusteta protesteerisid Eesti Päevalehe ja Eesti Sõnumite ühinemise . vastu /vt. näit. Eesti Päevaleht, 14. okt. 1995/. Tihtipe'ale teravdub konflikt ka sellega, kui väikeaktsionärid on ühtlasi eçtevõtte töötajad: suuraktsionärid võivad igati põhjendatult leida, et tootmine endisel kujul on kasulik lõpetada (või näiteks üle viia odavama tööjõuga maale); väikeaktsionärid- töötajad kaotaksid aga sellega oma peamise elatusallika. . Teiseks põhjustab see, või õigemini küll hõlbustab nn. rohelist väljapressimist (greenmail) : isik, kellel on piisav aktsiapakk, võib hakata firmat "ründama" - nõudma, et see ostaks tema aktsiad ära hinnaga, mis ületab turuhinda, vastasel juhul lk10 ähvardavad nad firma "põhja lasta", juhtkonda vahetada, müüa jne. /põhjalikumalt vt. näit. Postimees, 19. juuni 1996/. Märkusena: nn. piisav aktsiapakk ründamiseks ei pea olema kuigi suur. 1991. a. avaldatud andmete kohaselt on see kõikunud vahemikus 1,5% kuni 44% aktsiakapitalist. Ja veel: tihti on "greenmail" seotud ka kaubitsemisega ettevõtte-sisese infoga nn. "insider trading", millest tuleb lähemalt juttu edaspidi /sellest seosest vt. aga põhjalikumalt Eesti Päevaleht, 11. jaanuar 1997/. Iv.3.3) Aktsionäride piiratud vastutuse probleem Piiratud vastutus - see on õieti aktsiaseltside (korporatsioonide, osaühingute) populaarsuse põhjuseks: aktsionär on materiaalselt vastutav (oma aktsiaseltsi poolt põhjustatud kahjumi v.m.s. eest) vaid oma aktsiate ulatuses. Konflikt, mis siit tuleneb, ilmneb eriti teravalt just ettevõtte pankroti puhul: nagu näeme kasvõi praegu oru turbakombinaadi või võhma lihakombinaadi jne. näiteil - aktsionärid jäävad küll ilma oma aktsiakapitalist, töötajad võivad aga kaotada lisaks töökohale ka oma viimaste kuude töötasu, vallandamise kompensatsioonid; võlausaldajad oma võlad jne. Suurtel korporatsioonidel on ja tihti oma pensioni- ja ravikindlustusefondid, mis korporatsiooni pankroti puhul niisamuti laostuvad ja seega kaotavad pensionärid oma sissetulekud /põhjalikumalt sellest Manville'i korporatsiooni juhtumi näitel, vt. Thomas I. White, 1993, lk. 271-273/. Taolisi konflikte aitab veidike leevendada näit. pankrotiseadus, mille abil saab näit takistada kuritahtlike pankrottide organiseerimist; vahel organiseeritakse - näit. võlausaldajate poolt - usaldusfondid, mis annavad võimaluse ettevõttel tootmist jätkata ja niimoodi oma võlakohustuste täitmist pikemale perioodile hajutada. Mõnikord kujuneb see korporatsioonile nn. aeglaseks surmaks (nagu Manville'i puhul), teinekord õnnestub aga ettevõte tagasi jalule aidata ja uute omanike all tegevust jätkata. Iv.3.4) Korporatsiooni sotsiaalsetest kohustustest Kas korporatsioonil (suurettevõttel) on üldse sotsiaalseid kohustusi - oma riigi (või kohaliku kogukonna) ees; tarbijate ees; teise riigi ees, kuhu ta oma tütarettevõtte on rajanud? Liberaalse maailmavaate järgi (Milton Friedman) ei ole: ettevõtte ülim sotsiaaIne kohus on taotleda kasumit (muidugi legaalsete vahenditega); riik peab hoolitsema seaduslikkuse ja korrakaitse eest, nii et kasumi suurendamine ühiskonda kahjustavate vahenditega ei oleks otstarbekas. ometi, tänapäeva avatud ja dünaamilise ühiskonna puhul võib küll vaevalt leida riiki, kes seaduslikkust suudaks täielikult garanteerida. Teiselt poolt on korporatsiooni aktsionärid ja juhid ühtlasi ka kodanikud (nìi oma riigi- kui maailma-), kelle enesetunnet võib riivata teadmine, et korporatsioon, kuhu ta lk11 kuulub, on ühiskonna- (keskkonna-) vaenulik. Lisaks, üha võimsamaks ja mõjukamaks muutub massimeedia ning üha olulisemaks tarbijate eelistuse tagamisel ettevõtte hea maine. Pealegi - kui ettevõte tegutseb seaduslikkuse ja eetilisuse piiril, võib ta sattuda kurnavatesse kohtuprotsessidesse, mis võivad ta laostada hoolimata sellest, kui teda ka ei õnnestu süüdlaseks tunnistada. Need on nähtavasti peamised põhjused, miks just suured ettevõtted (korporatsioonid) siiski küllalt sageli näevad oma sotsiaalset kohustust enamas, kui vaid kasumi-taotlemises. vaatleme nüüd, millised sotsiaalsed konfliktid on iseloomulikud just tänapäeva suurettevõtetele (korporatsioonidele) : A) Korporatsiooni (suurettevõtte) mõju kogukonnale, kus ta tegutseb; riigile, kust ta pärineb: siin on õieti küsimuseks, mil määral peaks korporatsioon olema patriootlik. Suurel määral on see ka rahvusliku kultuuritraditsiooni küsimus - USA traditsiooniliste kujutelmade järgi tagab just kodumaise suurettevõtte edukus rahva j õukuse. Tänapäeva terav konkurents sunnib aga kapitali üha rahvusvahelisemaks muutuma; konkurentsivõime säilitamiseks on ettevõte sunnitud paigutama oma tootmist maadesse, kus tootmiskulud (põhiliselt tööjõud) on odavamad /põhjalikumalt vt. Robert B. Reich, 1995/. Kuidas mõjub kogukonnale, linnale ühe suurettevõtte sulgemine või ümberpaiknemine, seda näeme Eesti argipäevast. USA-s, kus osariikide, linnade jm. omavalitsuste iseseisvus on küllaltki suur, pakuvad nood kogukonnad korporatsioonidele tihti soodustusi (maksusoodustusi, soodsama paiknemise võimalust jms.), et meelitada korporatsiooni rajama oma ettevõtet just nimelt selle kogukonna territooriumile (näit. Poletown'i juhtum /Thomas I. White, 1993/) . B ) Korporatsiooni (suurettevõtte) mõj u tarbij ale: tänapäeva iseloomustab massitarbimine. See omakorda nõuab võimalikult madalat hinda - nii ka madalaid tootmiskulusid, mis omakorda meelitavad riskima toote kvaliteedi (s.h. turvalisuse) arvel. Et aga tootmismaht ja toote tarbijate hulk on massitarbimise puhul väga suur, võivad vead toote (tehnoloogia) turvalisuse tagamisel olla väga raskete tagajärgedega (näit. talidomiidi-juhtum, Ford- Pinto juhtum või parvlaeva "Estonia" juhtum) - kui säärased asjad jõuavad kohtusse, seisneb küsimus tavaliselt selles, kas oli tegemist tootj a-poolse kuritahtliku hoolimatusega või ei. Ja jällegi - kui ka süüd ei suudeta tõestada, on säärased kohtuprotsessid ettevõttele kurnavad ning tema mainet kahjustavad C) Korporatsiooni kohustused teiste maade ees. Siiamaani on arenenud maade ettevõtlusele oInud iseloomulik, et oma saastavat tootmist püütakse paigutada vähemarenenud riikide territooriumidele ja kaupu, mida emamaal müüa ei saa või millede müük on raskendatud, püütakse samuti suunata vähemarenenud maadesse. Põhj us, mis seda võimaldab, on üks j a sama: vähemarenenud maade seadusandluses kas puuduvad üldse või on tunduvalt lõdvemad keskkonna- ja tervisekaitsenormid. Nii näiteks lk12 on Jaapani majandusedu üheks tingimuseks oInud temaga piirnevate vaeste Kagu-Aasia maade looduse reostamine j a kurnamine /vt. põhjalikumalt National Geographic nr.... vist 1994???/. või teiselt poolt, kulutavad ju nende maade tubakatootjad, kus tubakareklaam on keelatud, endiselt suuri summasid reklaamile - teistes maades. Muidugi on säärane käitumispoliitika halb, kuid kas jäägitult? Kui seeläbi väheneb vaeste maade näljahäda, suureneb tööhõive, areneb omamaine tööstus vms.; kokkuvõttes paraneb elu kvaliteet, on see ka aluseks (ja võimaluseks) seadusandluse parendamisele. Siiski, kaalub siin halb tavaliselt üles hea - enne kui maa suudab majanduslikult kosuda ja tema elanike haritus ning teadlikkus suureneda, osutub ta loodus reostatuks ning kurnatuks. Et tänapäeval on säärase käitumise globaalsed ohud juba n.ö. silmaga näha, püütakse rahvusvahelistele korporatsioonidele üha enam peale suruda põhimõtet - mitte mängida eri maade erinevatele õigustele /vt. näit. Seymour J. Rubin'i ettekannet "Formulating International Codes of Ethics, 9th Bentley Conference on BE, 1992)/. Teiseks selgeks põhimõtteks on (tõenäoliselt ajendatud Tshernobõli ja Bhopal'i tragöödiatest) - lubamatu on paigutada kõrgtehnoloogilist keskkonnale ohtlikku tootmist neisse maadesse, kus puudub küllalt kõrgelt kvalifitseeritud ja vastutusvõimeline tööjõud selle tehnoloogia valdamiseks /Bhopalist vt..../. . (vt. - kuhu paigutada selle osa joonis nr. l - a/s huvil...)? Iv.4. Tööga seonduvad eetilised probleemid Kõige üldisemat tööga (tööjõuga) seonduvat eetilist probleemi sai vaadatud eespool (vt. kapitalismi olemusest tulenevad probleemid, osa: Iv.2.2) vabadus tööjõuturul). Nüüd vaatleme neid konfliktivõimal'usi üksikasj alikumalt. Ligikaudu võib neid liigitada kahte ossa: tööandja-töövõtja vahelised probleemid ja töökoha-probleemid. Iv.4.1) Tööandja-töövõtj a-vahelised probleemid. l.Juhtkonna ja ülejäänud töötajate vahekord. Tippjuhtide positsioon korporatsioonis on konfliktne: ühelt poolt on nad palgatöötajad, teiselt poolt peavad selgelt kaitsma aktsionäride huve, s.o. vastanduma teistele töötajaile. See (kombineerituna nn."sümbolianalüütikute" kasvava tähtsusega firma edukuses) on nähtavasti põhjuseks tohutul ja üha suureneval töötasu erinevusel. Eriti suured vahed sissetulekutes on USA-s: 1960.a. teenis korporatsiooni tippjuht ligikaudu 40 korda rohkem kui keskmine tööline; 1980-il suurenes tippjuhtide kompensatsioon keskmiselt 212%; tööstustöölistel aga vähem kui 53%; nõnda teenis 1990.a. korporatsiooni tippjuht juba 75 korda rohkem kui keskmine tööline (Saksamaal on see vahe 23-kordne ja Jaapanis 17-kordne). /vt. Thomas I White, 1993 ja Business Week, 1991/. Lk13 See (tippjuhi positsiooni) konfliktsus väljendab ühtlasi konflikti firma ja töötaja vahel: kui töötaja (töövõtja) kaupleb oma palga eest, vastandub ta tööandjale (firmale) ja võib tööandjat süüdistada koguni ekspluateerimises. Teiselt poolt peaks töötaja aga ju olema huvitatud sellest, et toodang oleks võimalikult kvaliteetne j a odav (s.t. konkurentsivõimeline), seega peaks ta olema loogiliselt huvitatud ka sellest, et tema palk (üks omahinna osa) oleks võimalikult madal. Seda tavaliselt ei teadvustata - ei ole vist teada ühtki juhtu, kus normaalse mõistusega inimene oma palka alla kaupleks. Töötajale teadvustada püütakse seda siiski vahel firma moraalipoliitika fikseerimise ja avalikustamise kaudu (me tunneme esmakohustust oma klientide suhtes... jne. - s.t. püütakse töötajaile sisendada, et just tarbija kindlustab neid tööga; tarbija nõuab aga odavat ja kvaliteetset toodet). Selline sisendus on tõhusam demokraatlikus organisatsioonis, kus töötaja tunneb, et ta on mingilgi määral kaasatud j uhtimis- j a otsustamisprotsessi. Siit püüd demokraatlikkusele. Näited: Wal-Mart; "team-work" - meeskonnatöö, mis üle võetud Jaapanist, mida aga individualistliku kultuuritraditsiooniga maades (s.h.USA) raske juurutada; Saksamaal - töötajaskonna esindaja a/s juhatuses; ettevõtete uus paigutus - võimalikult ühel tasapinnal, ilma uhke kontoripooleta, tippjuhtkonna toomine võimalikult "alla". 2 . Arveametniku moraaIne kohustus - seda võiks nimetada "pearaamatupidaja dilemmaks": kus on seé piir, millest alates info varjamine omandab ebaeetilise varjundi? on ju Kant'i kategoorilise imperatiivi järgi nii, et kui ma varjan võlausaldaja ees oma maksujõuetust ja petan talt niiviisi laenu välja, on see ebaeetiline... (tuleta meelde eelpooltoodud põhjendust) . Seega, kui juhtiv arveametnik, kellel on kogemusi ja vastavaid andmeid selle kohta, et näiliselt heal ettevõttel seisab ees raske kriis, tõenäoliselt koguni pankrott, varjab seda omanike-aktsionäride eest, võlausaldajate eest, või lubab juhtkonnal seda varjata, on see ju petmine; teiselt poolt, kui on tegemist aktsiaseltsidega, on omanike ring lai ja kõigi omanike kõigist riskidest teavitamine võiks teistpidi a/s "põhja" viia - aktsionäridele võiks tunduda ettevõte liiga ebastabiiIne ja nad hakkaksid aktsiaid müüma. Isegi küllalt raske rahalise seisukorra puhul ja õige riskantse väljapääsuvõimaluse korral, ja tihti just siis, on otstarbekas (vähemalt laiemat hulka) aktsionäre riskist mitte teavitada, et mitte tekitada paanikat - kui siis ettevõtmine õnnestub, on kõik rahul, vastasel juhul on üks peasüüdlastest raamatupidaja. Nii et lisaks ülesandele - hoida korras "arvepidamine" - ootavad omanikud pea-arveametnikult, et ta oskaks ka juhtkonna poolt ettevõetavate riskide "mõistlikkust" hinnata... lk14 3. Pealekaebamine (whistle blowing) - meile on lapsest saati sisendatud, et teiste peale kaebamine - ja eriti veel salaja - ei ole ilus. Seetõttu on pealekaebamisel ikka justkui mingi halb maik juures. ometi, kes tahab luua mitmeastmelise juhtimisega organisatsioonis head koostööõhkkonda ja usalduslikkust, peab töötajaile võimaldama anonüümsete kaebuste esitamist - seda on ká juhtkonnale vaja tagasiside kindlustamiseks. Näiteid olukordadest, kus pealekaebamine on vajalik: - keskastme-juht on ebakompetentne või teeb ülekohut; alluvad, kartusest kaotada tööd, ei julge avalikult protesteerida; - alluvad kahtlustavad, et keskastme-juht ajab omapoolse ülekohtu tippjuhtkonna "kraesse"; - alluvad kahtlustavad, et tippjuhtkond kahjustab firma (omanike) huve; - alluvad kahtlustavad, et ettevõte kahjustab keskkonda (tarbijat, töötajate tervist jne.) ja püüab seda varjata. Just viimase kahe olukorra puhul sõltub suhtumine pealekaebamisse palju ühiskonna ku.ltuuritraditsioonist. Näit. Jaapanis, kus valitseb konfutsiaanlik kultuuritraditsioon ja seetõttu ka suur austus perekonnapea vastu, halvustatakse kaebamist firma ja selle tippjuhtkonna peale (näide - elavhõbedareostus X-jõel). /Põhjalikumalt vt Hayashi, 198?/ Euroopa (ja eriti USA) kultuuritraditsioonis püütakse julgustada pealekaebamist kui üht tagasiside võimalust, ja leitakse, et see ei tohi kahjustada töötaja karjääri, seetõttu püütakse leida võimalusi anonüümsete kaebuste esitamiseks -/vt. art. näit Th. I. White rmt-st/ - anonüümne telefon; - ombudsman - kui anonüümne telefon tagab lihtsalt võimaluse anonüümse kaebuse esitamiseks, siis ombudsman on konsultant töösuhetes (tavaliselt vanem, pensionilejäänud isik ettevõtte endisest juhtkonnast, kes ettevõtet hästi tunneb), kes mitte ainult et kuulab kaebuse ära, vaid püüab ka aktiivselt abi otsida - kuidas lahendada juhtum nii, et kaebaja nimi avalikkuse ette ei tuleks. 4 . Ametiühinaute osast - Ühest külj est ametiühingud kaitsevad tööliste huve; teisest küljest takistavad nad tihti töölisi vabalt otsustamast oma töötingimuste üle. Ettevõte (riik), kus ametiühing väga tugev - töötajate kindlustatus kõrge - seal on töö efektiivsus tihti madalam. Niisamuti halvavad suured streigid riigi majandust... (põhjenda ise) . 5. Töötaiate testimine - siin ei mõelda mitte niivõrd Eestis tehtavaid keeleoskuse teste, vaid töötajate füsioloogilist testimist. Probleem - kui suurt privaatsust võib töötaja nõuda. - Exxon valdez'i naftakatastroof oleks võinud ehk jääda olemata, kui purjus kaptenit oleks testitud ja mitte lastud teda lk15 laeva juhtima - nii et nagu loomulik, et testitakse töötajaid, kel suur vastutus - autojuhtide testimisega ollakse ka kõikjal harjunud. Ent praegu on füsioloogiline testimine suurmoeks saanud inimeste puhul, kes riskivad näiteks suurte rahadega (pankades jms.) - võiks ju öelda, et ka suurte rahadega seonduvad suured katastroofid ja suured kahjud inimestele; teisalt - füsioloogiline test ei pruugi objektiivselt peegeldada inimese tegelikku töövõimet: depressiivsed-maniakaalsed seisundid, uimasus, otsustusvõimetus jne. võivad esineda ka ilma narkootiliste aineteta; seevastu võivad mõned lubatud arstirohud jätta verre analoogilisi jälgi kui keelatud ainetel. Kui üldse testida, oleks õigem testida töövõimekust - see aga on aeganõudvam, kallim, keerulisem... Nii et füsioloogilise testimisega läheb ettevõte kergema vastupanu teed. Analoogiline probleem töötajate testimisega on nende salajane jälgimine: kui palju võib töötajat usaldada - versus - kui suurt privaatsust võiks töötaja nõuda. Suhtumine töötajate salajasse jälgimisse erineb jällegi väga palju kultuuritraditsiooniti: individualistlikemates ühiskondades suhtutakse salajasse jälgimisse palju negatiivsemalt kui kollektivistlikes ühiskondades / indiv. ja kollekt. ühiskondadest vt. Hofstede, .../. Siiski on olukordasid, kus salajasest jälgimisest päriselt loobuda oleks tööandjale liiga suur risk. võimaliku eetilise konflikti võib sel juhul lahendada avaliku salajase jälgimise abil: töötajatele teatatakse, et neid võidakse tööajal salaja jälgida (korrektsel juhul näidatakse ka abivahendid, millede abil salajast jälgimist läbi viiakse). Tihti teavitatakse salajase jälgimise võimalusest töötajat juba töölepingu sõlmimisel: kui siis (tulevane) töötaja ei ole sellega nõus võib ta töölepingu sõlmimata jätta. 6. Diskrimineerimise juhud (sugu, rass, vanus jne.) Esiteks - töölevõtmisel ja vallandamisel (siin võib tuua palju näiteid) ... Diskrimineerimist on siin tihti raske tõestada... Teiseks - esineb teatud ühiskonna (riigi) ulatuses sooline diskrimineerimine tervete kutsealade lõikes: medõe kvalifikatsioon, vastutus, tööpinge... ei ole väiksemad kui ehitusmeistril vms., aga traditsioonilisel naistetööl on palk tunduvalt madalam kui traditsioonilisel meestetööl. Sama tendentsi illustreerib gümnaasiumiõpetaja palk - riikides, kus see on kõrge (näit. I .Eesti vabariik, tänapäeva Rootsi jne.), on see traditsiooniline meestetöö; palga alanedes (Nõukogude-Eesti, praegune Eesti) on see muutunud traditsiooniliseks naistetööks. Diskrimineerimiseks võib lugeda ka ettevõtte keeldu palgata tööle oma töötaja lähisugulasi jne /näiteid - White, 1993/ - siin ei saa aga ettevõtet süüdistada, kui taoline diskrimineerimine on töölepingus või eetikakoodeksis fikseeritud ja põhjendatud. Lk16 Iv.4.2) Töökoha probleemid Eelmise sajandi lõpul ja k.o. saj. alguses, aga tegelikult veel kuni 1960-te aastate keskpaigani peeti tööjaotust, ja eriti detailijärgset tööjaotust üheks suurimaks saavutuseks inimelu edendamisel: 1903.a. asutas H.Ford oma Ford Motor Company, kus hakkas (Taylor?) sisse viima "liikuva töölindi ideed - iga vähimgi autovalmistamise protsess jagati veel alaprotsessideks (nn. "tööprotsessi aatomid"), kus näiteks üks tööline pani kruvi kohale, teine keeras selle kinni, kolmas kontrollis jne. Fordi tehastes sai 43% töödest selgeks õppida ühe päevaga ja 36% töödest 1 - 8 päevaga. Nii sai tööd muuta üha viljakamaks, toodet odavamaks, ja lisaks tõsta veel palku. Fordi üks eesmärkidest oli luua heaoluühiskonda /vt. Ford - elulugu/. Nii et tollal nähti kitsast spetsialiseerumist pigem eetilisena, kuna see aitas ka harimatutel ja andetutel inimestel oma elujärge parandada. 1966.a. avaldas E.F.Schumacher väikse raamatu "Small Is Beautiful", mis on bestseller siiani. Ja sealtpeale läksid plahvatuslikult lahti uuringud töö tervislikkuse, rahuldavuse, töökoha parema organiseerimise jne. kohta. Nähtavasti oli saabunud õige aeg Schumacher'i raamatus väljendatud ideedele - Lääs oli jõudnud enam-vähem heaoluühiskonda; ametiühingud ja tööliste positsioon ühiskonnas olid tugevamad kui kunagi varem; uus töötajate põlvkond oli juba liiga haritud ja liig heades oludes kasvanud, et teha rutiinset linditööd... Põhimõtted, mis E.F.S. oma teoses töö kohta esitas, väljendasid tema sõnade järgi budistlikku filosoofiat. Selle järgi on tööl 3 funktsiooni: 1) anda inimesele arenguvõimalus (s.o.töö loovuse funktsioon) ; 2) anda võimalus ületada egoismi (meeskonnatöö) ; 3) produtseerida vajalikke tooteid ja teenuseid. Tööjaotuslikes ühiskondades seatakse esikohale just see kolmas funktsioon, mis E.F.S. järgi on tähtsuselt viimane - tema sõnul inimene ei ela mitte selleks siin materiaalses maailmas, et süüa, vaid on kehastunud selleks, et areneda, täiustuda. Siit Schumacher'i järeldus: ebaeetiline on organiseerida tööd nii, et see oleks igav, tüütu, stressi põhjustav; mehhaniseerimine õigustab end vaid siis, kui selle kaudu suureneb inimese töö loovus, osavus ja alles lõpuks võimsus - s.t. inimene ei tohi muutuda tööriistaks. Neid põhimõtteid püütakse jälgida töö rikastamisel, töö laiendamisel (Job enrichment, job enlargement /vt. põhjalikumalt näit. Prod. & op. Management/). Näit. volvo tehased Uddevald'is, komplekteeritakse mootor meeskonnatöö põhimõttel, linditöö puudub täiesti. Lisaks kõigele eelpoolöeldule on veel on üks väga spetsiifiline probleem, mis seostub töökoha organiseerimisega - lk17 nimelt töö ohutus versus firma saladus: eriti keemiatööstusettevõtetes tuleb töötajail sageli kokku puutuda väga mürgiste ainetega. Seepärast peetakse eetilisest seisukohast õigeks ja püütakse seda ka töökaitseseadustesse kinnistada, et töötajail peab olema informatsioon selle kohta, mis ainetega nad kokku puutuvad (nimekiri töökohal). Selle vastu protesteerivad ettevõtted, kelle edukus põhineb tootesaladusel - nii tuleb ju tootes sisalduvad komponendid avalikustada. Nähtavasti puudub sellel probleemil üldine lahend (s.t. eetiline konflikt jääb) ; erandeid tuleks ka säärastena käsitleda (näit. märkida tootesaladuse puhul tõesti vaid mürgised ained või neidki mitte konkreetselt, vaid abinõud, mida nendega kokkupuutumisel tuleb rakendada, nende ohtlikkuse aste, laad v.m.s. Iv.5. Tarbijasuhete eetika veel käesoleva sajandi alguses koosnes ühiskond valdavalt väiketootjatest - talurahvast ja käsitöölistest, kelledest suurem osa suutis elada ja põhiliselt elaski naturaalmajapidamisest. Tänapäeva ühiskond elab massitarbimises, kus inimene on kahestunud - ühelt poolt tootjaks, teiselt tarbijaks; me ei suuda enam elada pidevalt tarbimata teiste poolt osutatavaid teenuseid - siit ka erilised tarbimissuhted ja: Iv.5.1) Tarbija eriline seisund tarbimisühiskonnas. Ùhelt poolt on tarbija "kuningas". Tema kuninglik seisund ei tugine mitte rikkusel - vaid väike osa tootmisest saab elada luksuskaupade arvel -, enamuse tootjate edu otsustab see, kui hästi nad suudavad oma masstoodangut müüa. Seetõttu käib võitlus iga vähegi võimaliku tarbija pärast; ettevõtete eetikakoodeksid on enamasti keskendunud tarbij ale /vt. neid näit. Clutterbuck, lk. 178-183 või Hosmer, lk..../; seejuures püütakse mitte ainult soove võimalikult kiirelt, täpselt täita, vaid ka võimalikke uusi soove ette aimata (muidugi püütakse sealjuures ka reklaamiga uusi kaupu peale suruda, kuid tavaliselt õnnestub see hästi vaid siis, kui tarbijal selleks soodumus olemas). Kuna tootjate konkurents on tihe, tagab see enamasti kaupade (teenuste) piisavalt kõrge kvaliteedi ja madala hinna; lisaks on meedia õige varmas avaldama juhtumeid, kus tarbijat on ohustatud; meedia rahvusvahelisuse tõttu võib teade halvast või ohtlikust kaubast (ja selle tootja nimest) levida kähku üle kogu maailma ja lokaaIne skandaal võib niiviisi ohustada'suurtootja mainet terves maailmas /näited - Tylenol, Ford Pinto, Body Shop.../. Nii võiks öelda, et ühelt poolt on tänapäeva tarbija kaitstud ja hellitatud: Teiselt poolt on see kuningas vaene. on muidugi kitsas tarbijate kiht, kellele ei sobi osta kaupu odavatest kaubamajadest jne., kuid see tarbijaskond ei määra valdava osa tootjate sissetulekuid. valdav osa tarbijaist eelistab kaupa, mis ligikaudu sama kvaliteedi juures on odavam. odavus saadakse alati millegi arvelt (parem töökorraldus, leiutised, odavam tööjõud või materjal lk18 jne.) ; ja alati on oht, et odavus võidakse saavutada toote kvaliteedi või ohutuse arvelt. Siin on tootjale ahvatluseks tarbij a ebakompetentsus. Nimelt on tarbij a võrreldes tootjaga paratamatult ebakompetentne: tarbija on kompetentne tema jaoks vajalike tarbimisomaduste suhtes (milliste omadustega autot, näokreemi, arvutiprogrammi jne. ta vajab). Kui ta ei suuda, ja tal pole mõtetki püüda olla kompetentne selle toote tootmisprotsessi üksikasj ades (tootmise "know-how's") . Seetõttu tunneb tootja ahvatlust nii bluffimiseks hinnas kui ka info varjamiseks ostja eest: Kuni konkurentide ilmumiseni on tootjal võimalus hoida tihti arutult kõrget hinda /vt. näit. Ergamisol/. Sageli tekib ahvatlus varj ata defekte (näit. ei pruugi toode - ravim, auto, arvutiprogramm jne. olla küllalt põhjalikult testitud - s.t. mitte alati ei varjata teadaolevaid defekte, vaid sagedamini ei taheta kulutada vahendeid oletatavate defektide testimisele). Eriti suur on ahvatlus mitte rakendada keskkonnaohutut tehnoloogiat, niikaua kuni kehtivad normid seda lubavad... Nagu näha, loob tarbija suhteline ebakompetentsus kombineerituna odavama kauba eelistusega õige palju võimalusi tootja ja tarbija-vaheliste konfliktide tekkimisele; sageli võivad need konfliktid ohustada nii inimelu kui keskkonda. Ja loomulikult, ühiskond, mis koosneb tarbijaist, püüab end sääraste konfliktide eest kaitsta: Iv.5.2) Tarbij a õigused - tarbij akaitseseadused. Esimene (tänapäevane) tarbijakaitseseadus kehtestati1906.a. Ameerika Ùhendriikides ("Pure Food and Drug Act"). Huvitav on ,et ajendiks sellele sai kirjandusteos Upton Sinclair'i romaan "The Jungle", kus ta muuhulgas kirjeldab antisanitaarset olukorda Chicago tapamajades. Kuigi tarbijat kaitsevad kaudselt ka muud seadused (näit. konkurentsi-, monopolide-vastane-, reklaamiseadus jms.) kehtib tänapäeval tavaliselt igas enam-vähem tsiviliseeritud riigis ka tarbijakaitseseadus. See põhineb ühiskonnas valitsevail eetilistel tõekspidamistel tarbija õiguste suhtes. Üldtunnustatud (vähemalt Põhja-Ameerika mandril ja Euroopas) on neist neli põhiõigust: 1) õigus turvalisusele; 2) õigus olla informeeritud; 3) õigus valikule; 4) õigus olla kuuldud. Mis on siinjuures aga iseloomulik: ühtegi neist õigustest ei saa absolutiseerida - kõiki neid õigusi võib tarbija nõuda vaid teatud piires, ehk - nad on vaid teatud piires seadusega garanteeritud. Õigusi võib nimelt jagada positiivseteks ja negatiivseteks. Neist viimased, negatiivsed õigused, on need, mida ei keelata, kuid mida ka ei garanteerita (näiteks kapitalistlikus riigis on kodanikul õigus omada varandust - maad, kinnisvara jne. -kuid riik pole kohustatud kodanikule kõike seda muretsema). Positiivne õigus on säärane, mida selle lubaja kohustub ka ise aktiivselt garanteerima (näit. kui kodanikul kord juba varandus on, kohustub riik seda kaitsma kuritahtliku hävitamise eest). Lk19 Tootja garanteerib tarbijale teatud positiivsed õigused tavaliselt ostu-müügilepinguga (garantiitingimused, garantiiajad jne.) ; osa õigustest on garanteeritud tarbijakaitseseadusega /võiks olla veel mõni näide.../ Iv.5.3) Reklaam ja eetika. Ammendamatuks eetiliste konfliktide allikaks on reklaam. Esiteks tekitab see konflikte tootjate endi vahel (eksitava reklaami küsimust näiteks reguleerib meil, Eestis, konkurentsiseadus). Kuid reklaam on ikkagi mõeldud tarbijale, ja nii mõjutavad ka tootjate-vahelised reklaamiga seonduvad konfliktid enamasti tarbijat (kui näit. võltsija kasutab maineka firma kaubamärki, kahjustab ta sellega mitmeti kaubamärgi omanikku, kuid ' samas ka tarbijat, kes võltsitud toodet pahaaimamatult maineka pähe ostab. Samas võib nii mõnigi inimene osta meelega võltsitud, mitu korda odavamaid Calvin Kleini rõivaid v.m.s. - et võiks näiliseltki kanda kalleid riideid). Reklaamiausust püütakse garanteerida seaduste abil. Sealsamas on väga raske taolist seadust formuleerida täpselt ja üheselt mõistetavana /näit. "vaataj a tavalise tähelepanelikkuse" tõlgendamine/. Arusaamad reklaamiaususe kohta võivad ka erineda rahvuskultuuriti /vt. Hayashi'lt näide Sony reklaami kohta/. vale ja eksitava reklaami näitena võiks tuua ka kindlustusfirmade reklaame, mis näiteks loetlevad pika nimekirja haigustest, millede suhtes kindlustus kehtib, kuid "unustavad" teisalt loetelust välja üldlevinud haigused, millede suhtes, kindlustus ei kehti. Teine konflikte tekitav probleem on reklaami agressiivsus, selle rõvedus jms. Seaduslikkuse piiril on siin mänginud "Camel" /vt. Ferrell/; mängib üha Benetton - /vt. näited Eesti Ekspress/. Konflikti satuvad siin õigus informatsioonile ja õigus valikule ning vabadusele: - tootjal on loomulik õigus informeerida tarbijaid oma uuest tootest ja tarbijal on õigus sellele informatsioonile. Info peab olema kättesaadav, kergesti märgatav, lihtne, selge, huvitav... Teisest küljest ei tohiks tarbijale kaupa vägisi peale suruda - liiga agressiivne reklaam ahistab inimest vaimselt; takistab tal olemast küllalt vaba valikutegemisel. Erilisi piiranguid püütakse kehtestada lastele mõeldud, lapsi kahjulikult mõjutaval või laste abil teostatava reklaami suhtes, kuna lapsed on reeglina kergemini mõjutatavad ega suuda ette arvestada oma tegude ja valikute tagajärgi. Kõigile neile reklaamikonfliktidele on iseloomulik, et piir seadusliku-ebaseadusliku ja moraalse-amoraalse vahel on õige hägune ja võib kultuuritraditsiooniti paljugi erineda - näit. Benettoni reklaamid, mida Eestis võib rahumeeli avaldada, võivad Inglismaal olla keelatud jne /vt. EE, 19.../ Reklaam, mis ühele Lk20 mõjub solvavalt, teisele inimesele tunduda hoopis tunnustav isegi ühe kitsa tarbijaterühma sees (näit. kartulikrõpsude reklaam "Ema lööb meid maha, kui me suppi ei söö...") . Iv.6. Keskkond ia eetiki Iv.6.1) Ùhiskond kui tarbija - alus keskkonna-eetilistele konfliktidele Ideaalsel juhul peaks kapitalistlik ühiskond toimima väga vastutustundlikult - kui keegi tahab midagi teistele kahjulikku tarbida (asja, mille tarbimisega ta teisi kahjustab või mille tootmisega on ümbritsevat keskkonda kahjustatud), peaks ta hüvitama ka teistele tehtava kahju - nii et kahjud (ümbritsevale keskkonnale, ühiskonnale, tulevastele põlvedele jne.) peaksid kajastuma toote hinnas. . Tegelikkuses valitseb aga olukord, kus esiteks ei osata hinnata ega ette näha kõiki võimalikke kahjusid - see tuleneb meie inimliku tunnetusvõime paratamatust puudulikkusest ja seda võiks nimetada keskkonna kahjustamise objektiivseks teguriks. Teiseks aga ei tahetagi võimalikke kahjusid näha. Ja selles, n.ö. tahtlikus teadmatuses (subjektiivses teguris) ei ole süüdi mitte ainult tootjad vaid ka tarbijad: tootja on huvitatud uue, tarbijale mingis mõttes kasuliku toote kiirest turulepaiskamisest, et sellega võita enda poole tarbijat, püsida konkurentsis, saavutada kasumit; tarbija on huvitatud uue toote temale kasulikest (tarbimis-) omadustest; mõlemad on huvitatud sellest, et toode oleks võimalikult odav (odav toota - odav osta). Kahjulikud kõrvalmõjud on tootega kaasnev paratamatus, mille märkamisest õieti kumbki pool pole huvitatud. Nii võivad need kergesti kahe-silma-vahele jääda ja hilisemal avastamisel (ilmnemisel) justnagu ei kuuluks kellelegi. Just siit ("tarbija kaassüüst") tulenebki nn. Friedmani-tüüpi lähenemine keskkonda säästvale tootmisele: - äri (ettevõtlus) ei ole kohustatud tegelema keskkonnakaitsega üle riigi poolt kehtestatud seaduslike piiride /vt. põhj alikumalt Bowie, 199.../. See tähendab, kui tarbija pole nõus maksma loodustsäästvate aktsioonide eest, siis pole ka tootja kohustatud saaste eest vastutama, ehk - tootja ei saa rakendada loodustsäästvaid aktsioone või juurutada keskkonnasõbralikku toodet, kui tarbija (ühiskond) ei ole aktsepteerinud lisakulutusi selle tegemiseks. Selle seisukoha järgi on siis tõeliseks tõkkeks keskkonnakaitsel tarbija. Näiteks tuuakse siin ettevõtjaid, kes on püüdnud keskkonnasõbralikku tehnoloogiat rakendada - see on nõudnud neiÌt aga konkurentidega võrreldes suuremaid kulutusi ja lõppenud nende laostumisega /näide - tselluloositootja Suurel Järvistul/. Mööndusena lisavad siiski selle seisukoha pooldajad, et ettevõtja ei peaks vastu töötama uute keskkonnaseaduste kehtestamisele. oponendid sellele seisukohale väidavad: riigi ja ettevõtja vahel peab valitsema koostöö - s.t. ettevõtja ei peaks passiivselt lk21 ootama, kuni riik kehtestab uued, rangemad saastenormid, vaid peaks ise püüdma leida ja välja pakkuma uusi säästliku tootmise võimalusi, kuna just ettevõtja on tehnika ja tehnoloogia valdaja ja seetõttu on tal ka laiem ja sügavam ülevaade tootmise keskkonnasõbralikumaks muutmise võimaluste suhtes. Nii osutuvad tootja poolt tehtavad kulutused keskkonnakaitsele kogu ühiskonna kokkuvõttes siiski ökonoomseimaks Ja tänapäeval, kus ühiskonna mure keskkonna saatuse pärasE muutub üha tõsisemaks ja keskkonnakaitsjate ning massimeedia surve (ühiskondliku arvamuse surve) saaste vastu üha tugevamaks, võib säärane aktiivsus ka ettevõtjale hiljem ära tasuda /vt. DuPont - osoonikihti mitte kahjustavad tooted/ - võib tõsta tema mainet ja anda olulise konkurentsieelise. Uue loodussäästlikkuse ("New Environmentalism") põhimõte avaldubki tootmise puhul sääraste nn. puhaste tootmisvõimaluste leidmises, mis oleksid ühtlasi kasulikud tootjale. Püütakse leida: 1) säärased tehnoloogiad, mis ei annaks kahjulikke jäätmeid - seetõttu pole vaja ka teha kulutusi jääkide kahjutustamisele; 2) või saadakse jääkide kahjutustamisel uus toode ja sellega majanduslik efekt, mis kahjutustamiskulud ära tasandab. Siiski, suuremat osa keskkonnale kahjulikust tootmisest ei osata tänapäeval veel kuludeta kahjutustada. Uus huvitav suund on tekkinud troopiliste vihmametsade kaitsmisel: siiani (90-te alguseni) püüti vihmametsade säilitamiseks keelustada ja takistada nende hävitamist, boikoteerida neist saadavat toodangut - teha selle kasutamiseks n.ö. antireklaami... Kõike seda jätkatakse ka praegu, kuid leitakse, et ainult sellest ei piisa: uue poliitikana on asutud propageerima säärast vihmametsadest saadavat toodangut, mis on saadud neid metsi kahjustamata (viljad, mida kogutakse metsa kahjustamata; harvendusraide-näol mahavõetud puud, mis tuli kõrvaldada metsa tervishoiu huvides ja mille metsast väljatransportimisega ei ole metsa kahjustatud. Säärane toodang on eksklusiivne, eriti kallis, kuid sellele toodangule antakse eriline logo ja ka selle tarbimine on eriti prestiizhne. Mis on ka viimase poliitika puhul väga oluline: siin rakendatakse kohalikku elanikkonda metsa kaitsele ja metsa säästvale tootmisele - mets, lakkab olemast traditsiooniline vaenlane, millest tuli alepõletamisega põllumaad kätte võita ja muutub elatusvahendiks, mida tuleb säilitada. Lisaks, osa säärase toodangu puhul saadavast tulust suunatakse tavaliselt tagasi vihmametsade kaitseks /vt. "Ben & Jerry Icecream ja nende pähklijäätis/. Iv.6.2) vastuolulisi probleeme keskkonnaeetikas. Tänapäeva demokraatlikud ühiskonnad on arenenud moraalse relativismi suunas, kus (vähemalt põhimõtteliselt) austatakse erinevaid tõekspidamisi ja erinevate kultuuride, religioonide, käitumiste võrdõiguslikkust. Teiselt poolt on inimkonna koormus maale juba õige märgatavaks muutunud. Need kaks ongi vast kõige lk22 olulisemad tegurid, mis tõstatavad (muudavad märgatavaks) sääraseid eetilisi konflikte, millele ühest lahendust pole. Peatume alljärgnevalt neist mõnedel teravamatel: 1) Kas me peaksime tunnustama tulevaste põlved õigust elule? See küsimus tundub veider, sest esialgne, emotsionaaIne vastus olaks ju sellele - loomulikult tunnustame. Tegelikult aga, oma praegust tootmist, tarbimist, sigimist ja sellega kaasnevat loodusressursside kulutamist arvestades, me hävitame tulevaste põlvkondade võimalust elule /vt. näit. R/v-ettevõtlus, 199.../. Tollal, kui J.Bentham põhjendas oma utilitaarset eetikat või A.Smith tõestas kapitalismi eetilisust, ei osatud seda probleemi veel ette näha. Tulevaste põlvkondade seisukohalt on aga praegune, tarbimise maksimiseerimisele, materiaalse heaolu suurendamisele suunatud ühiskonna eluviis ebaeetiline. Mis siin probleemi veelgi teravdab: oma võhiklikkuse tõttu ei oska me praegu tihti hinnata reostuse tulevast mõju /Näit. DDT - vt R.Carson'i "Hääletu Kevad"; osooniaugud; kosmilise müra võimalik kahjulikkus/. Mis seda probleemi siiski veidi leevendab - et me ei oska praegu ka ette näha tulevaste põlvkondade teadmisi ja oskusi uute tehnoloogiate ning toodete osas, ja nende vajadusi: päikese- ja tuuleenergia kasutamise oskus võib jõuda uuele tasemele, samuti tehnoloogiate ökonoomsus j ne. /vt. uus võimalus aatomienergia jääkide kahjutustamiseks - Th. White, 199...,lk..../ 2) Kas rikkamatel riikidel on suuremad kohustused keskkonna- kaitseks võrreldes vaestega? Liberaalse, vabaturu-majandust pooldava mõtteviisi puhul oleks loogiline vastus, et igaüks peab oma saaste eest ise vastutama. Nii see võiks ju olla, kui saaks riikide territooriumid hermeetiliselt üksteisest eraldada. Tegelikkuses surub üha enam peale paratamatus: Kunda tsemenditehase korstendest ulatus tolm Soome lõunarannikule; Peterburgi saaste voolab Läänemerre; troopiliste vihmametsade hävitamine ja kõrbe pealetung ohustab meid kõiki... varem, kui seda probleemi veel ei teadvustatud, võiks öelda, et veel kuni 80-te aastateni, kasutasid majanduslikult enamarenenud maad vähemarenenuid tihtipeale kui - ühelt poolt oma prügikaste, kuhu vedada oma keskkonnaohtlikud jäätmed, ja teiselt poolt - kui odava tooraine allikaid. Tänapäeval püütakse: - keelata jäätmete vedu, paigutamist teiste maade territooriumidele; - takistada saastava tootmise paigutamist teistesse maadesse, kus piirangud saastele on vähem ranged; - keelata kodumaistele tarbisnormidele mittevastavate toiduainete, ravimite jms. müüki (annetamist) vaestele riikidele. Säärane poliitika on tihti vastumeelt vaesematele riikidele endile: osa neist on harjunud teenima oma territooriumide _müügiga prügimägedeks; näljahädas inimesed tarbiks meeleldi ka tervisele (võib-olla) kahjulikku toitu, kui see just lausa silmnähtav mürk ei oleks; parema puudumisel aitaks ka saastav tootmine luua juurde uusi töökohti. Siiski, üha enam riike püütakse hõlmata vastavate lk23 rahvusvaheliste keeluseadustega (sh. Eesti on enamusega neist ühinenud) . 3) Kas loomadel on õigusi? Inimeste suhtumist ümbritsevasse loodusesse ja loomadesse võib jaotada kaheks: homotsentristlikuks ja biotsentristlikuks. Esimesel juhul peetakse kogu ümbritseva keskkonna mõtteks inimeksistentsi - kui inimene lakkaks olemast, poleks ka ülejäänud loodusel enam mõtet; loodust peab säästma selleks, et tagada inimkonna kestvust, kui aga viimaseks on vaja loodust kuidagi kahjustada, on see kahjustus õigustatud (eetiline). Biotsentristid leiavad, et looduse (Maa, taimede, loomade) eksisteerimisel on oma mõte, hoolimata sellest, kas inimest on või ei ole; inimene on vaid üks paljudest looduse olelusvormidest ja pigem on õigem lasta tal hävida, kui et ta kahjustaks (hävitaks) teisi liike. viimasel ajal, kus üha enam ilmneb inimtegevuse kahjulik mõju Maale, on üha populaarsemaks muutunud biotsentristlik mõtteviis - seda muidugi just jõukamates maades, kus inimesed on keskkonnakahjustustest teadlikumad, ja eriti "roheliste" hulgas. (Märkusena: varasemas Euroopa e. Õhtumaa eetilises mõtlemises see probleem puudus; inimkond oli veel liiga nõrk maailma ohustamaks - nii teleoloogiline kui deontoloogiline eetika keskendus ikka peamiselt inimeste-vahelistele suhetele, ehk nn. moraalsetele agentidele - nagu Kant neid nimetas. Keskkonna- eetiliste suhete mõtestamisega tegelesid aga loodusrahvad /vt. indiaanlased - "Mata mu süda...", Loorits.../; samuti budism, hinduism). Nii et konfliktsituatsioonide tekkimise aluseks on peamiselt homotsentristliku ja biotsentristliku mõtteviisi erinevused. Lisaks on eriti loomadesse suhtumises eetilisuse hindamisel palju emotsionaalset /näit. lemmikloomad versus lihaloomad/. Eristada võib 3 probleemide ringi: Esiteks testimine loomade abil. Õhtumaise arstiteaduse edukus põhineb loomkatsetel. Praegugi ei ole mõeldav uute ravimite lõplik testimine ilma loomkatseteta, kuigi enamiku katsetest võib teostada juba raku-tasandil, bioloogilistes lahustes. Äärmuslike biotsentristide jaoks on see lubamatu. Protestiaktsioonidel loomkatsete vastu on purustatud laboratooriume, kus on katsetatud ravimeid loomade ravimiseks - tundub, et nii ägedaid proteste ei saa eetiliselt õigustada isegi puhtalt biotsentristlikult positsioonilt. Lisaks tekib küsimus: kui siiski on vaja uut ravimit kat'setada elusolendi peal, kas siis on eetiliselt enam õigustatud teha seda inimestest vabatahtlike kui inimahvide abil? Kui vabatahÇlikeks on meedikud ise, kes ohtu oskavad tunnetada ja keda võib pidada oma otsustustes enam-vähem vabadeks, siis ehk küll. Aga tihti on vabatahtlikeks surmamõistetudvõi eluaegset vanglakaristust kandvad inimesed, kelle otsustusvõime, ohutunnetus, intellekt jne. võivad olla õige piiratud ja psüühiline labiilsus suur... Nähtavasti ebaeetilisust selle probleemi juures päriselt vältida ei saa, kui mitte probleem hoopis ümber sõnastada, nimelt -kas üldse on vaj a õhtumai st lk24 meditsiini? Siiski, milles ollakse tänapäeval üksmeelel: loomkatseid tuleb teha nii vähe kui võimalik e. niipalju, kui just hädasti vaja; ja sel juhul tuleb püüda vältida loomadele valutegemist ning võimalusel kasutada valuvaigisteid (veel 50-tel aastatel loomkatsetel enamasti valuvaigisteid ei kasutatud, ja isegi vastupidi - tehti katseid valu-taluvuse kohta). Lisaks on tootjad huvitatud loomkatsete vältimisest, kuna reklaam tootel - "tehtud loomkatseteta" - annab olulise konkurentsieelise - niipalju on biotsentristliku mõtteviisi propageerimine tänaseks tarbijat mõjutanud. Teine probleemidering on loomade pidamis- ja tapmistingimused. Just siin ilmneb drastiline erinevus inimeste suhtumises produktiivloomadesse ja lemmikloomadesse: vaevalt lubaksid Euroopa loomakaitseseltsid pidada koeri samades tingimustes kui sigu või luikesid samasugustes tingimustes kui broilereid; hinduistidel oleks aga mõeldamatu veisekasvatus Euroopa, eriti aga USA tavade järgi. Nii et siingi vaevalt niipea ühistele eetilistele arusaamadele jõutakse. Milline on aga üldine suundumus (riikides, kus keskkonna- ja loomakaitsega üldse tegeletakse): leitakse, et loomade pidamisel ja tapmisel tuleb võimalikult vältida stressi. Eriti püütakse keelustada lihaloomade tapmiseks suurtesse tapamajadesse või kauge maa taha - sellistel juhtudel on tugev stress vältimatu. Eetiliseks probleemiks loomade pidamisel on ka hormoonide lisamine toidusse nende nuumamise eesmärgil; geneetilised katsed jne. ' Kolmas probleemidering on loomade kasutamine inimese tarbeks. Liha toiduks tarvitamise vastu ei ole euro-ameerika roheliste poolt siiani ägedalt protestitud; küll aga karusnahkade kasutamise vastu. Ùhelt poolt on karusnahkade kasutamine muidugi vaid luksus, millest võiks loobuda; teiselt poolt - karmi kliima ja mõnede haiguste puhul ei ole karusnahale võrdväärset asendajat. Kokkuvõttes: tänapäeval üldtunnustatuim (levinuim, enim mõistlikuks peetav) eetiline arusaam loomade suhtes on: ei saa keelata inimestel loomade kasutamist oma tarbeks, kuid seda tuleks teha loomadele võimalikult vähe kannatusi tekitades. Lk25 ETTEVÕTTE MORAALIPOLIITIKAST JA EETIKAKOODEKSIST 1 . Moraalipoliitikast Kui ettevõtte juht (või omanik] on huvitatud oma ettevõ±te kestvusest, selle stabiilsest arengust ja heast mainest, pùùab ta tavaliselt kindlustada ka mingit ùhtset moraalipoliitikat - et tema alluvad (allettevôtted) oma tegevuses ja suhtumises jàrgiksid neid eetilisi veendumusi, midá tema pooldab. ', MÀrkusena: sàÀrase lhtse moraalipo(iitika nõudmine ei tåhenda veel iseendast kõrget moraali: vága rangelt fikseeritud moraalireegleid jârgivad tihti ka kuritegelikud jõugud. Niisamuti on ranged kàitumisreeglid diskrimineerivates ùhiskondades, mis n.õudsid nàit. eri koole, transporti, sÉÉgikohti jne. eri nahavàrvusest inimestele,tànapàeva éhiskondades taunitavad. Igal juhul aga mõjub Éhtne moraalipoliitika organisatsiooni korrastavalt ja tavaliselt tÒstab selle elujõulisust. Erandjuhtudel, kui nÉit. emaettevòte surub mõnel teisel¡¡ maal, hoopis teises kultuurisituatsioonis paiknevale tutaretteùóttele peale oma moraalipoliitikat, Æib tulemus. ka negatiivne olla, aga mis ikka mòjub hàsti, see on moraalipol)itika teadvustamine ja selle lÀbiarutamine alljuht"idega jm. téótajatega. ," , Tavaliselt, vaikeettevõttes, kujuneb sÉarane úhtne moraalipoliitika iseenesest: omanik (juht) pÉÉab tÉÉle palgata inimesi, kes tema tõekspidamisi jagavad v6i nendega vàhemalt lepivad; lisaks, nagu nàitab psùhholoogia, aga ka iga inimese intuitiivne kogemus, saab oma moraalseid tòekspidamisi teistele kõige paremini ikka teadvustada isikliku eeskuju ja vahetu suhtleq[se kaudu. Suuremafl¡ organisatsioonid, eriti kui neil on ka palju tutarejtevõtteid, puuavad aga oma moraalipoliitjßat t4psemalt fikseerida, sageli just kirjalikult, et seda laiale tootajaskonnale võimalikult tÉpselt teadvustada. " " Sageli fikseeritaßse moraalipoliitika vaid vaga uldises sõnastuses, et anda tÉÉtajaile,ùldine kàitumissuund [vt. nÉit.Ì) Elcoteq'i poolt hinnatavad vÉÉrtused]. Suured korporatsioonid (eriti just USA-s) pÉéavad aga tihtipeale koostada sige ùksikasjalikke eetikakoodekseid, mitte ainult seepÉrast, et tÀòta o")alt nõuda Éhtse kÀitumispoliitika jÀrgimist, vaid ka selleks et t òtajqt abistada moraalsete otsuste-valikute tegemisel. AlljÌrgnevalt póhjalikumalt eetikakoodeksitest. 2 . Eetikakoodeksist , Ettevótte eetikakoodeksit defineeritakse kui selle káitumisnormide ja eetiliste veendumuste kirjalikku konstateeringut, mille oostab tavaliselt ett võtte ti ' n ja millest juhindumist peetakse ettevõtte tootajale kohustusl'ikuks [vt. Hosmer,lk......]. TÌnapÀeval kasutatakse eetikakoodekseid just USA suurtes korporatsioonides (umbes 40% US'A suurtest korporatsioonidest omavad kirjalikke eet. koodekseid - vt:Michael'i antud art,). Muidugi ulatuvad taolised koodeksid kaugele ajalukku - sisuliselt on nad needsamad, mis tsunftide ajal - keskaegses Euroopas. Siit on ka selge, miks neid vajatakse: kui suure ettevòtte omanikud (Øi lk26 tippjuhtkond) tahavad tagada Éhtlast kÉitumist, Éhtlast kàitumispoliitikat, tihtipeale ka k6ifli tÉtarettevõtete ulatuses, kusjuures tihtipeale asuvad need tutarettevõtted mitte ainult laiali mÉÉda oma maad, vaid terves maailmas - siis ei saa kuidagi s)àrast éhtlast kÀitumist kindlustada ilma taoliste kirjalike káitumisjuhisteta-dokumentideta. " Siit omakorda selgub, miks Eestis, kus USA arusaamade jargi suuri ettevõtteid polegi, võib siiski osutuda otstarbekaks eetikakoodeksite koostamine: meil võib ka" suhteliselt vÀikesel ',ettevõttel olla mitmeid tùtarettevõtteid vÉiksemates linnades ja alevites, kuhu tippjuht pàevade või nàdalate kaupagi isi$likult kohale ei jõua; kus ta aga ometigi tahab kindlustada Éhtlast eetilist meelsust ja Éhtlast kÉitumispoliitikat. Lisaks on meil tihtipeale tegemist internatsionaalse tÉtarettevõtete ketiga: emaettevõtte filiaale võib asuda nii lá'Éne- kui idapool Eestit ja nende eri poolte keskkond võib oma eetilis-kultuuriliste hoiakute poolest tublisti erineda, ning sellega ka nende tÉtarettevõtete tÉétajaile kaudselt erinevaid kàitumishoiakuid peale suruda. Nii võib dokumenteeritud ja ametlikult kq¡hustuslikuks kuulutatud kÉitumisnormidest alljuhtidel abi olla (naiteks võitluses kohalike kÀitumismallide surve vastu) - neil on, millele otsustamisel toetuda jamille najal tippjuhtidele (või vastupidi - klientidele) oma nii- voi teistsuguseid otsustusi p6hjendada. , - Niisiis on ettevõtte eetikakoodeks eetilise káitumise dokumenteeritud juhend, mille jÉrgimine oxr ettevõtte tàó'tajaile kohustuslik: s.t. kui ju#a__$hg_1_ettevi$tte_1_sÉÉranq koodeks on, annab uustuInuk ka allkiijã, et.ta on sellekoodqkq_ig#__tptvjnud ja kohustùfñòaleqitatud,p6him6tteiØ_jÌrgima. Tihti (olénevalt muidugi raskàiãétmest) on koodeksi pÉhimõtete rikkumine aluseks vallandqmisele. Nii rõhutab Éks usinamaid ettevõtte eetikapoliitika vàljatòo'tajaid ja selle rangemaid jàrgijaid "Xerox", et tegevused, mis tema eetika-poliitilistes dokumentides on kirjeldatud kui sobimatud vôi lubamatud "Xerox"-1 tÉßtajaile, p6hjustavad vallandamise, hoolimata tÉdtaja soliidsest staazist või keerulisest olukorrast, mis võib valitseda maal, kus asub mõni "Xerox"-1 tÉtarfirma (vt."X.":programs in b.e...). Niisamuti lõpeb nàiteks ACM-1 eetikakoodeks punktiga: "...suhtun selle koodeksi pÉlhimõtete ,rikkumisse kui ACM liikmele sobimatusse tegevusse." NÉÉd oleme vist jéÌudnud nii(augele, et vôib tekkida küsimus: kui eetikakoodeks kirjeldab toó'taja ja ettevéltja kohustusi, k((tumisjuhiseid, on kinnitatud allkirjaga ja v'õib olla aluseks tàÉtaja vallandamisel, miks,qiis seda Éldse vaja on - miks ei vÌiks kôik sealtoodu sisalduda tÉÉlepingus, kas ei hakka eetikakoodeks tÉÉlepjngut móttetult dubleerima? , TóÉlepinq on juriidiline dokument, mis sisaldab tÉÉtaja v'õimalikult tÉpselt, ùheselt piiritletud ametialaseid õigusi ja kohustusi, millest suuremal osal ei pruugi olla mingeid seoseid efltikaga ja m'Ìned vôivafl olla koguni ebaeetilise vÉrvingugj,. Nii naiteks vòib téàtaja tÉólepinguga võtta endale kohustuse tÀÀtada tervistkahjustavais tingimustes - kui teda selleks kodanikuna sunnitaks, võiks ta seda kÌsitleda inimõiguste rikkumiseqa ning inimõiguste kaitsjad Éiksid vàita, et nii éhiskonna kui tóàandja poolt on " ebaeetiline ahvatleda tÉàtajat toóle sàÉrastes lk27 tingimustes; või võidakse tÉ'Élepinguga (või ametikirjeldusega) anda tó'dtajale võimalus ebaeetiliseks tpgevuseks - nàiteks antakse politseinikule luba imiteerida altkáemaksu andmist, mis ju õige mitmes mòttes on ebaeetiline tegevus ( -$aletamine, teise ahvatlemi.iie kuriteole jne.). Niisiis ei saa tÉolepingut mahutada¿ eetikakoodeksisse. _ ' Teiselt¡"poolt ei,ole ka moistlik suruda eetikakoodeksit iga konkreetse toÉv6tja tÉò'lepingusse - see muudaks tòòlepingu liiga laialivalguvaks ja ùlds6naliseks: ¡eetikakoodeks on .ettevõtte 'kÉitumispoliitika kirjeldus, mille tóÉvòtja, kui¡ta tahab kuuluda 'selle ettevõ$te liikmeskonda, peab omaks yétma. KÉitumispqliitikat ei saa aga mààratleda nii tàpselt ja Éhemotteliselt kui toÉlepingu kohustusi: ,¡ Kui loeme veelkord eestpoolt ule eetikakoodeksi definitsiooni," siis on ta Éhelt poolt ká"itumisnormide, teiselt poolt aga eetilistei veendumustekonstateeriñ'f. "-....,____